Oddział „0”

I i II tydzień

Propozycje zabaw i ćwiczeń  dla dzieci 6 – letnich ,,0” w dniach 30.03.2020- 03.04.2020.

 

Temat : Wiosenne przebudzenie.

 

Poniedziałek 30.03.2020 – ,,Kolory wiosny, powroty ptaków”

  1. Spotkanie z Panią Wiosną

– posłuchaj wiersza ,,Wiosna i moda”: załącznik nr 1

– praca z książką ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.52-54,60

–  wykonaj  pracę plastyczną ,,Pani Wiosna” według własnego  pomysłu  dowolną techniką (wyklejanie, wydzieranie, rysowanie) – dla chętnych

  1. Zabawy z literką ł,L

– praca z książką ,,Litery i liczby cz.2”- książka zielona str.46 – 48

poproś rodzica o pomoc w czytaniu, a potem próbuj samodzielnie

Na zakończenie wykonywanych ćwiczeń możesz pobawić się z piosenką

,,Z wiosną” https://www.youtube.com/watch?v=MYQbYYVelR0

 

Wtorek 31.03.2020 –  ,,Wiosna wokół nas”

  1. Zabawa matematyczna ,,Wiosna wśród nas”

– praca z książką ,,Karty pracy cz.3” książka fioletowa str.55

– praca z książką ,,Litery i liczby cz.2”- książka zielona str.56,57

– możesz wykorzystać kredki, jako liczmany

  1. ,,Wiosenne kwiaty”-

    – praca z książką  ,,Karty pracy cz.3” – książka fioletowa str.57,58

– pokoloruj rysunki kwiatów najładniej jak potrafisz str.59

Ćwiczenia grafomotoryczne -praca z książką ,,Litery i liczby cz.2”- książka zielona str.49

– próbuj napisać literkę ł, l po śladzie i według wzoru

 

Jeżeli masz ochotę przypomnij sobie naszą wspólną zabawę https://www.youtube.com/watch?v=0HByXWgkMwk

 

Środa 01.04.2020- 03.04.2020 – ,,Co żyje wokół nas? ”

 

  1. ,,Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”

– nazywamy obecny miesiąc Kwiecień,  utrwalamy nazwy miesięcy,

Dla chętnych https://www.youtube.com/watch?v=vF-f4pSW9zk

  1. ,,W świecie żab”

– praca z książką ,,Karty pracy cz.3” – książka fioletowa

– opowiedz, jak rozwija się żaba, dokończ rysowanie żaby wg. wzoru str.56

– policz żaby, odszukaj dwie pary takich samych i pokoloruj je starannie str.70

Dla chętnych https://www.youtube.com/watch?v=gfKhRnQu-PU

 

  1. Praca plastyczna ,,Motyl”

– wyprawka plastyczna” karta pracy 19

– pokoloruj motyla a następnie wytnij i sklej według wzoru, możesz ozdobić nim swój        pokój

   – ćwiczenia grafomotoryczne – praca z książką ,,Karty pracy cz.3- książka fioletowa str.61

(dla chętnych)

 

Czwartek 02.04.2020 -,,Powroty ptaków”

  1. Posłuchaj opowiadania ,,Gdzie budować gniazdo?”: załącznik nr 2

 – praca z książką ,,Karty pracy cz.3” – książka fioletowa str.62,64

  1. Zabawy czytelnicze z literką j,J

– praca z książką ,,Litery i liczby cz.2”- książka zielona str.52,53

– rozwiąż krzyżówkę str.54

 

Dla chętnych – wywiad z bocianem https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

 

Piątek 03.04.2020 – ,,

  1. Przygoda wróbelka.

– wyprawka plastyczna Karta D ,,Mały wróbel”

– wytnij obrazki, opowiedz co się na nich dzieje i ułóż we właściwej kolejności  zdarzeń, przyklejając na  kartce

  1. Ptaki wiosną.

     – praca z książką ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.65,66, 71

 

Dla chętnych.

Możesz ulepić  z plasteliny, masy solnej lub innego materiału wybranego ptaka.

 

Praca plastyczna ,,Pani Wiosna” ( udostępnione przez Państwa zdjęcia) będą kolejnym działaniem w ramach realizowanego projektu ,,Piękna nasza Polska cała”.

 

 

Przedstawione powyżej ćwiczenia, prace plastyczne, działania są propozycjami.

Państwo wybieracie według możliwości swoich (praca zawodowa) oraz swojego dziecka.

 

Słuchanie wiersza Bożeny Głodkowskiej Wiosna i moda.

Pod koniec zimy wiosna

wyjęła żurnali stosik.

– W co mam się ubrać? – dumała

– co w tym sezonie się nosi?

 

Założyć sukienkę w kropki?

A może golf? No i spodnie?

Co wybrać, by być na czasie

i nie wyglądać niemodnie?

 

Torebkę wziąć czy koszyczek?

Na szyję apaszkę cienką,

na głowę – kapelusz z piórkiem

czy lepiej beret z antenką?

 

(W tym czasie… – Gdzież ta wiosna?

– pytali wszyscy wokół.

– Zaspała? Zapomniała?

Nie będzie jej w tym roku?)

 

I przyszła w zielonych rajstopach,

w powiewnej złocistej sukience

i miała wianek z pierwiosnków,

a w ręce trzymała kaczeńce.

 

Pachniała jak sklep z perfumami –

wszak była calutka w kwiatach,

sypała płatkami jak deszczem –

 

Rozmowa na temat wiersza.

− Jaki problem miała wiosna?

− W co postanowiła się ubrać?

− Jak wyglądała?

 

Opowiadanie H. Zdzitowieckiej Gdzie budować gniazdo?

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci –

powiedział dzięcioł.

– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem.

Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny,

pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory –

świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na

ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek

buja nim jak kołyską…

– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych

w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost

na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele

w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm…

trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich

budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam

kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo

nie żałują mi tego kącika.

  • • Rozmowa na temat opowiadania.

− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

− Co powiedział wróbel na temat gniazd?

− Z czego ptaki robią gniazda?

 

Propozycje zabaw i zajęć dla dzieci 6 – letnich ,,0” w dniach 06.04.2020- 10.04.2020.

Temat: ,,Wiosenne przebudzenie” cd.

Poniedziałek  06.04.20: ,,Ptaki wokół nas”

1.Spotkanie z wilgą złocistą.

– praca z książką , ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.63

opowiedz historyjkę obrazkową ,,Wesoła wilga”,

a następnie  wykonaj wilgę zgodnie z instrukcją,

– wyprawka plastyczna, karta pracy nr. 18,

to kolejny wiosenny element do Twojego pokoju

Dla chętnych – sprawdź co już wiesz i  potrafisz –https://www.youtube.com/watch?v=vlXQqg1T07s

  1. Rozwiązywanie zagadek o ptakach, wzbogacanie wiadomość o zwyczajach ptaków wiosną poproś rodziców o przeczytanie zagadek ( zagadki poniżej) i rozwiąż je. Więcej zagadek lub                       podanym linku, możesz sprawdzić ile znasz ptaków.

https://miastodzieci.pl/zagadki/zagadki-dla-dzieci-o-ptakach/

– praca z książką , ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.67-69

– praca z książką ,,Litery i liczby cz.2”- książka zielona str.54

napisz po śladzie literkę j, J ;  próbuj  pisać samodzielnie

Zabawa ruchowa ,, Głowa ramiona”– https://www.youtube.com/watch?v=l-P0PfiZp9E

 

Temat : Wielkanoc

Wtorek 07.04.20:,,Wkrótce święta”

1.Słuchanie opowiadania ,,Gipsowe pisanki” (opowiadanie w załączniku nr 1)

praca z książką ,,Nowe przygody Olka i Ady- książka w polne kwiaty” str. 58-61 (słuchając możesz patrzyć na ilustracje w książce ),  posłuchaj i  opowiedz,

– praca z książką , ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.73,77

narysuj po śladach wzory na pisankach, pokoloruj koszyczek wg. kodu barw

  1. Zabawa czytelnicza z literką f,F

– praca z książką ,,Litery i liczby cz.2”- książka zielona str.58,59

odszukaj literę f, F; poproś rodzica o pomoc w czytaniu, a potem próbuj samodzielnie

– uzupełnij luki  odpowiednimi literami

Zabawa ruchowa ,,Prawa –lewa” https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM

 

Środa: 08.04.20 ,,Liczenie pisanek”

  1. ,,Pisanki” – przeliczanie i dodawanie w zakresie 10

–  praca z książką , ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.74

przyjrzyj się obrazkowi i przedstaw sytuacje za pomocą liczmanów np. kredek

–  praca z książką ,,Litery i liczby cz.2”- książka zielona str.62,63

policz i porównaj, wykonaj działania, poproś o pomoc rodziców

 

2.Posłuchanie piosenki ,,Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4  

– opowiedz o czym jest ta piosenka

– jeżeli masz ochotę, możesz  próbować  wspólnie śpiewać

– ,,Wyprawka plastyczna” – karta pracy K

pokoloruj starannie koszyczek wielkanocny,

– poproś rodzica o przeczytanie co symbolizują dary w koszyczku (załącznik nr 2)

 

Czwartek 09.04.20 ,,Wokół jajka”

1.Zabawa badawcza ,,Co wiemy o jajku? ” (propozycje w załączniku nr3)

– zaproś rodziców do wspólnej zabawy

https://www.mamawdomu.pl/2016/03/eksperymenty-z-jajem-czyli-7-pomyslow-na-doswiadczenia-z-dziecmi.html

– wyprawka plastyczna karta z pisanką bez numeru,   pomaluj pisankę wodą a zobaczysz,

jaki efekt otrzymasz.

 

  1. ,,Wielkanocny koszyczek ‘’

– praca z książką, ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.75,76

pomyśl i ustal kolejność zdarzeń, oraz etapy przygotowywania koszyczka wielkanocnego

-,,Wyprawka plastyczna” karta pracy 3 wykonaj koszyczek  wg. wzoru

do koszyczka możesz wykonać wielkanocną pisankę według własnego pomysłu,

gdy ją wykonasz, poproś aby rodzice zrobili zdęcie i umieścili na naszej grupie.

Jeżeli wykonasz inne świąteczne ozdoby, również pokaż kolegom i koleżankom z grupy.

 

Piątek 10.04.20. ,,Wielkanocny stół”

1.Oglądanie prezentacji ,,Zwyczaje wielkanocne”

– posłuchaj, o niektórych zwyczajach i tradycjach  wielkanocnych.

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

– praca z książką ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.72,78, 80

spróbuj przeczytać i połączyć wyraz z obrazkiem, rysuj dokładnie po śladach

 

  1. Zajęcia ruchowe

Będąc w szkole mieliśmy ćwiczenia gimnastyczne. Jeżeli masz ochotę  poćwicz w domu-

ruch to zdrowie. ,,Mały sportowiec w domu”

https://www.youtube.com/watch?v=vkwzFVN2Bds

– praca z książką ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.79,80 (dla chętnych)

 

Domowe przedszkole –  Wielkanoc. Jeżeli masz ochotę możesz obejrzeć program

o zwyczajach wielkanocnych. https://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDY

 

 

Propozycje dodatkowe związane z tematem:

https://www.youtube.com/watch?v=8e4CkgC601U

https://www.lulek.tv/

https://miastodzieci.pl/zagadki/zagadki-dla-dzieci-o-ptakach/

https://www.youtube.com/watch?v=84MQP7KNC2g

https://www.youtube.com/watch?v=-dv7uiV91Ek

 

Zagadki do wykorzystania.

Pióra biało-czarne,

buciki czerwone;

uciekają przed nim żabki,

bardzo przestraszone.

(bocian)

 

Wiosną do nas przyleciała

ta ptaszyna czarna, mała.

Murować się nie uczyła,

ale gniazdko ulepiła.

(jaskółka)

 

Już po lesie kuka,

gniazdka sobie szuka.

Jak znajdzie, podrzuca jaja,

niech inni je wygrzewają.

(kukułka)

 

Śpiewa wysoko

piosenki do słonka,

głos ma podobny

do drżenia dzwonka.

(skowronek)

 

Ciekawostki na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych

Opowiadanie Gipsowe pisanki

zabawy badawcze z jajkiem