Innowacja pedagogiczna

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Rozwijamy zmysły- spotkanie z integracją sensoryczną”

Nie ma nic w umyśle, czego by przedtem nie było w zmysłach”
[Arystoteles]

Zakres innowacji:

Adresatem innowacji były dzieci z grup: 3-4-latków (gr. Jagódki) i 5-6-latków (gr. Skrzaty).
Czas realizacji innowacji obejmował okres wrzesień 2024r. – maj 2025r.

Zajęcia innowacyjne odbywały się w ramach czasu przeznaczonego na swobodną zabawę oraz w trakcie zorganizowanych zajęć dydaktycznych minimum raz w miesiącu.

Innowacja miała na celu szerzenie idei rozwoju wielozmysłowego z wykorzystaniem zabaw sensorycznych, manipulacyjnych, konstrukcyjnych i badawczych. Zachęcała i motywowała dzieci do podejmowania różnorodnej aktywności własnej.

Cele innowacji:

– rozwijanie dziecięcego zainteresowania światem, jak również kreatywność, chęci eksperymentowania , doświadczania i tworzenia

– wzmocnienie procesów nerwowych, odpowiedzialnych za określone umiejętności,

– lepszy rozwój intelektualny,

– usprawnianie funkcji integracji sensorycznej,

Cele szczegółowe:

– poprawa koordynacji ruchowej i zmysłu równowagi,

– lepszy rozwój psychoruchowy dzieci,

– poprawa zdolności koncentracji, skupienia uwagi na jednej czynności przez dłuższy czas,

– zmniejszenie lub wyeliminowanie negatywnych reakcji na bodźce sensoryczne,

– doskonalenie sprawności manualnej,

– zapoznanie z właściwościami przedmiotów poprzez angażowanie spostrzeżeń zmysłowych,

doskonalenie umiejętności współpracy w grupie, zespole, parze,

– wyciszenie negatywnych i wyzwalanie pozytywnych emocji,

– stwarzanie możliwości aktywnego działania.

 

Założone działania zawarte w innowacji zostały zrealizowane:
Wrzesień 2024
Zostały utworzone „Kąciki sensoryczno-manipulacyjne” dla rozbudzania aktywności własnej dzieci.

Zabawy z wykorzystaniem kasztanów, żołędzi, szyszek, polegające na układaniu figur geometrycznych, cyfr oraz prostych konstrukcji:

Zajęcia sensoryczne, podczas których tworzyliśmy gniotki z balonów, wypełniając je ryżem, kaszą jaglaną i mąką:

Październik 2024
W ramach realizacji innowacji zorganizowałam spacer po lesie, mający na celu stymulowanie zmysłów dzieci poprzez bezpośredni kontakt z naturą:

“Kolory jesieni – dary jesieni- ścieżka sensoryczna”- zaprojektowałam ścieżkę sensoryczną dla dzieci, wspierającą rozwój integracji
sensorycznej i motoryki dużej:

Zrealizowałam z dziećmi zajęcia plastyczne, podczas których tworzyliśmy kompozycje z materiałów o różnych fakturach i strukturach:

W ramach działań rozwijających kreatywność dzieci wykonałam z nimi zabawki z rolek, tworząc m.in. pracę “Moja rybka”:

Zorganizowałam zabawy z folią bąbelkową:

Listopad 2024
“W zdrowym ciele zdrowy duch”-przeprowadziłam ćwiczenia ruchowo-sensoryczne, które miały na celu rozwijanie sprawności fizycznej oraz koordynacji ruchowej dzieci:

Przygotowałam dzieci do udziału w Ogólnopolskim konkursie plastycznym pt.: “Idzie jeż” organizowanego przez Przedszkole w Ślesinie:

“Dokarmiamy ptaki”- tworząc pracę plastyczną dzieci miały okazję dotykać i poznawać różne ziarna:

W ramach “Dnia dyni” dzieci poznawały właściwości dyni, z radością wyciągały z niej pestki, rozwijając zmysł dotyku i ciekawość poznawczą:

Grudzień 2024
Przeprowadziłam zajęcia kulinarne, podczas których dzieci piekły pierniczki, poznając składniki i etapy przygotowania:

“Choinki świąteczne”- wykonałam z dziećmi choinki z rolek po papierze, rozwijając ich sprawność manualną, percepcję dotykową oraz kreatywność:

Styczeń 2025
“Kubeczkowe budowle”-przeprowadziłam zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem plastikowych kubeczków:

“Podróż do krainy naszych zmysłów”- dzieci poznawały smak poprzez degustację owoców i warzyw:

„Dzień Babci i Dziadka”-pieczenie ciasteczek dla Babci i Dziadka:

Luty 2025
Zorganizowałam zajęcia z okazji “Walentynek”, podczas których dzieci wykonały serduszka z masy solnej. Zajęcia miały charakter manualno-sensoryczny- dzieci miały okazję rozwijać zmysł dotyku, kreatywność oraz sprawność manualną.

“Pływające serduszka”- zabawa podczas której dzieci łowiły serduszka:

“Sadziliśmy i obserwowaliśmy jak rośnie awokado”:

“Dzień dinozaura”- zorganizowałam dla dzieci zabawy i eksperymenty, które pobudzały ciekawość i rozwijały umiejętność obserwacji:

Marzec 2025
“W świecie literatury”-słuchanie bajki pt.:”Plastusiowy pamiętnik” M. Kownacka- wspólnie ulepiliśmy Plastusia z plasteliny:

“Kosmos”- wykonałam z dziećmi rakietę kosmiczną z kartonu i bibuły oraz lunety do obserwacji gwiazd. Dzieci z zaangażowaniem uczestniczyły w zajęciach, które sprawiły im wiele radości i dostarczały ciekawych wrażeń:

Wspierałam dziecko z grupy przedszkolnej “Skrzaty” w przygotowaniach do Gminnego konkursu “Magiczna Wielkanoc-Symbole Wielkanocne” org. Publiczne Przedszkole w Łazach (Chłopiec otrzymał wyróżnienie w konkursie):

Kwiecień 2025
“Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej”- stworzyłam dzieciom okazję do doskonalenia koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez różne zabawy i ćwiczenia:

W ramach innowacji, zapewniałam dzieciom możliwość aktywności ruchowej na świeżym powietrzu, wspierając rozwój motoryki i zmysłów:

Maj 2025
Z okazji Świąt Majowych razem z dziećmi wykonaliśmy pracę plastyczną “Syrenkę Warszawską” z folii aluminiowej. Dzieci świetnie się bawiły, a przy okazji rozwijały swoje zdolności manualne i zmysł dotyku. Zajęcia połączyły temat patriotyczny z elementami sensoryki i twórczej ekspresji:

Zorganizowałam zajęcia pod hasłem “Łąkowy mikroświat”, podczas których dzieci obserwowały łąkę oraz oglądały jej elementy przez lupę. Zajęcia te wspierały rozwój percepcji wzrokowej, koncentracji oraz ciekawości poznawczej dzieci:

Dzieci poznawały kolory w sposób sensoryczny- boso stawały na folii, pod którą znajdowały się farby. Mieszając je stopami, obserwowały, jakie powstają kolory:

W trakcie realizacji innowacji pedagogicznej “Poznajemy zmysły-spotkanie z integracją sensoryczną” dzieci brały udział w różnorodnych zajęciach wspierających rozwój wszystkich zmysłów. Poprzez zabawy ruchowe, plastyczne, manualne, doświadczenia sensoryczne oraz obserwacje, miały możliwość lepiej poznać i zrozumieć działanie swojego ciała i otaczającego je świata. Zajęcia rozwijały percepcję wzrokową, słuchową, dotykową, smakową i węchową, a także koordynację wzrokowo-ruchową, motorykę małą i dużą. Na zakończenie innowacji pedagogicznej o zmysłach zorganizowałam dzień zabaw, podczas którego dzieci miały okazję mieszać farby z brokatem w woreczkach sensorycznych oraz robić pomponiki z wełny. Każde dziecko otrzymało upominek, co wywołało u nich wielką radość. Był to dzień pełen pozytywnych emocji i kreatywnej zabawy:

Podsumowując, realizacja innowacji pedagogicznej miała na celu:
Uświadomienie dzieciom, jak istotną rolę pełnią zmysły w odbieraniu bodźców z otoczenia,
Stworzenie okazji do rozwijania zdolności sensorycznych poprzez zabawy i ćwiczenia,
Wzmacnianie integracji sensorycznej, co miało pozytywny wpływ na rozwój psychofizyczny dzieci.
Zajęcia te były również doskonałą okazją do wspólnej zabawy i interakcji między dziećmi, co sprzyjało budowaniu więzi i wzmacnianiu umiejętności społecznych. Zdecydowanie uważam, że taki rodzaj aktywności jest niezbędny w rozwoju dzieci i warto kontynuować go w przyszłości. Zauważyłam, że dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach, były zaangażowane i otwarte na proponowane aktywności. Efekty pracy były widoczne – poprawiła się motoryka mała, koncentracja, a także ogólna aktywność i pewność siebie dzieci. Innowacja okazała się wartościowym wsparciem w codziennej pracy wychowawczo-dydaktycznej.

                                                                                                                                            autor innowacji: Dorota Synowiec