Propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci 6 – letnich ,,0” w dniach 30.03.2020- 03.04.2020.
Temat : Wiosenne przebudzenie.
Poniedziałek 30.03.2020 – ,,Kolory wiosny, powroty ptaków”
– posłuchaj wiersza ,,Wiosna i moda”: załącznik nr 1
– praca z książką ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.52-54,60
– wykonaj pracę plastyczną ,,Pani Wiosna” według własnego pomysłu dowolną techniką (wyklejanie, wydzieranie, rysowanie) – dla chętnych
– praca z książką ,,Litery i liczby cz.2”- książka zielona str.46 – 48
poproś rodzica o pomoc w czytaniu, a potem próbuj samodzielnie
Na zakończenie wykonywanych ćwiczeń możesz pobawić się z piosenką
,,Z wiosną” https://www.youtube.com/watch?v=MYQbYYVelR0
Wtorek 31.03.2020 – ,,Wiosna wokół nas”
– praca z książką ,,Karty pracy cz.3” książka fioletowa str.55
– praca z książką ,,Litery i liczby cz.2”- książka zielona str.56,57
– możesz wykorzystać kredki, jako liczmany
– praca z książką ,,Karty pracy cz.3” – książka fioletowa str.57,58
– pokoloruj rysunki kwiatów najładniej jak potrafisz str.59
Ćwiczenia grafomotoryczne -praca z książką ,,Litery i liczby cz.2”- książka zielona str.49
– próbuj napisać literkę ł, l po śladzie i według wzoru
Jeżeli masz ochotę przypomnij sobie naszą wspólną zabawę https://www.youtube.com/watch?v=0HByXWgkMwk
Środa 01.04.2020- 03.04.2020 – ,,Co żyje wokół nas? ”
– nazywamy obecny miesiąc Kwiecień, utrwalamy nazwy miesięcy,
Dla chętnych https://www.youtube.com/watch?v=vF-f4pSW9zk
– praca z książką ,,Karty pracy cz.3” – książka fioletowa
– opowiedz, jak rozwija się żaba, dokończ rysowanie żaby wg. wzoru str.56
– policz żaby, odszukaj dwie pary takich samych i pokoloruj je starannie str.70
Dla chętnych https://www.youtube.com/watch?v=gfKhRnQu-PU
– wyprawka plastyczna” karta pracy 19
– pokoloruj motyla a następnie wytnij i sklej według wzoru, możesz ozdobić nim swój pokój
– ćwiczenia grafomotoryczne – praca z książką ,,Karty pracy cz.3- książka fioletowa str.61
(dla chętnych)
Czwartek 02.04.2020 -,,Powroty ptaków”
– praca z książką ,,Karty pracy cz.3” – książka fioletowa str.62,64
– praca z książką ,,Litery i liczby cz.2”- książka zielona str.52,53
– rozwiąż krzyżówkę str.54
Dla chętnych – wywiad z bocianem https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw
Piątek 03.04.2020 – ,,
– wyprawka plastyczna Karta D ,,Mały wróbel”
– wytnij obrazki, opowiedz co się na nich dzieje i ułóż we właściwej kolejności zdarzeń, przyklejając na kartce
– praca z książką ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.65,66, 71
Dla chętnych.
Możesz ulepić z plasteliny, masy solnej lub innego materiału wybranego ptaka.
Praca plastyczna ,,Pani Wiosna” ( udostępnione przez Państwa zdjęcia) będą kolejnym działaniem w ramach realizowanego projektu ,,Piękna nasza Polska cała”.
Przedstawione powyżej ćwiczenia, prace plastyczne, działania są propozycjami.
Państwo wybieracie według możliwości swoich (praca zawodowa) oraz swojego dziecka.
Słuchanie wiersza Bożeny Głodkowskiej Wiosna i moda.
Pod koniec zimy wiosna
wyjęła żurnali stosik.
– W co mam się ubrać? – dumała
– co w tym sezonie się nosi?
Założyć sukienkę w kropki?
A może golf? No i spodnie?
Co wybrać, by być na czasie
i nie wyglądać niemodnie?
Torebkę wziąć czy koszyczek?
Na szyję apaszkę cienką,
na głowę – kapelusz z piórkiem
czy lepiej beret z antenką?
(W tym czasie… – Gdzież ta wiosna?
– pytali wszyscy wokół.
– Zaspała? Zapomniała?
Nie będzie jej w tym roku?)
I przyszła w zielonych rajstopach,
w powiewnej złocistej sukience
i miała wianek z pierwiosnków,
a w ręce trzymała kaczeńce.
Pachniała jak sklep z perfumami –
wszak była calutka w kwiatach,
sypała płatkami jak deszczem –
Rozmowa na temat wiersza.
− Jaki problem miała wiosna?
− W co postanowiła się ubrać?
− Jak wyglądała?
Opowiadanie H. Zdzitowieckiej Gdzie budować gniazdo?
– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci –
powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem.
Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny,
pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory –
świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na
ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek
buja nim jak kołyską…
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych
w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost
na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele
w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm…
trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich
budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam
kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo
nie żałują mi tego kącika.
−− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
−− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
−− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
−− Co powiedział wróbel na temat gniazd?
−− Z czego ptaki robią gniazda?
Temat: ,,Wiosenne przebudzenie” cd.
Poniedziałek 06.04.20: ,,Ptaki wokół nas”
1.Spotkanie z wilgą złocistą.
– praca z książką , ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.63
opowiedz historyjkę obrazkową ,,Wesoła wilga”,
a następnie wykonaj wilgę zgodnie z instrukcją,
– wyprawka plastyczna, karta pracy nr. 18,
to kolejny wiosenny element do Twojego pokoju
Dla chętnych – sprawdź co już wiesz i potrafisz –https://www.youtube.com/watch?v=vlXQqg1T07s
https://miastodzieci.pl/zagadki/zagadki-dla-dzieci-o-ptakach/
– praca z książką , ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.67-69
– praca z książką ,,Litery i liczby cz.2”- książka zielona str.54
napisz po śladzie literkę j, J ; próbuj pisać samodzielnie
Zabawa ruchowa ,, Głowa ramiona”– https://www.youtube.com/watch?v=l-P0PfiZp9E
Temat : Wielkanoc
Wtorek 07.04.20:,,Wkrótce święta”
1.Słuchanie opowiadania ,,Gipsowe pisanki” (opowiadanie w załączniku nr 1)
praca z książką ,,Nowe przygody Olka i Ady- książka w polne kwiaty” str. 58-61 (słuchając możesz patrzyć na ilustracje w książce ), posłuchaj i opowiedz,
– praca z książką , ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.73,77
narysuj po śladach wzory na pisankach, pokoloruj koszyczek wg. kodu barw
– praca z książką ,,Litery i liczby cz.2”- książka zielona str.58,59
odszukaj literę f, F; poproś rodzica o pomoc w czytaniu, a potem próbuj samodzielnie
– uzupełnij luki odpowiednimi literami
Zabawa ruchowa ,,Prawa –lewa” https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM
Środa: 08.04.20 ,,Liczenie pisanek”
– praca z książką , ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.74
przyjrzyj się obrazkowi i przedstaw sytuacje za pomocą liczmanów np. kredek
– praca z książką ,,Litery i liczby cz.2”- książka zielona str.62,63
policz i porównaj, wykonaj działania, poproś o pomoc rodziców
2.Posłuchanie piosenki ,,Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”
https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4
– opowiedz o czym jest ta piosenka
– jeżeli masz ochotę, możesz próbować wspólnie śpiewać
– ,,Wyprawka plastyczna” – karta pracy K
pokoloruj starannie koszyczek wielkanocny,
– poproś rodzica o przeczytanie co symbolizują dary w koszyczku (załącznik nr 2)
Czwartek 09.04.20 ,,Wokół jajka”
1.Zabawa badawcza ,,Co wiemy o jajku? ” (propozycje w załączniku nr3)
– zaproś rodziców do wspólnej zabawy
– wyprawka plastyczna karta z pisanką bez numeru, pomaluj pisankę wodą a zobaczysz,
jaki efekt otrzymasz.
– praca z książką, ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.75,76
pomyśl i ustal kolejność zdarzeń, oraz etapy przygotowywania koszyczka wielkanocnego
-,,Wyprawka plastyczna” karta pracy 3 wykonaj koszyczek wg. wzoru
do koszyczka możesz wykonać wielkanocną pisankę według własnego pomysłu,
gdy ją wykonasz, poproś aby rodzice zrobili zdęcie i umieścili na naszej grupie.
Jeżeli wykonasz inne świąteczne ozdoby, również pokaż kolegom i koleżankom z grupy.
Piątek 10.04.20. ,,Wielkanocny stół”
1.Oglądanie prezentacji ,,Zwyczaje wielkanocne”
– posłuchaj, o niektórych zwyczajach i tradycjach wielkanocnych.
https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA
– praca z książką ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.72,78, 80
spróbuj przeczytać i połączyć wyraz z obrazkiem, rysuj dokładnie po śladach
Będąc w szkole mieliśmy ćwiczenia gimnastyczne. Jeżeli masz ochotę poćwicz w domu-
ruch to zdrowie. ,,Mały sportowiec w domu”
https://www.youtube.com/watch?v=vkwzFVN2Bds
– praca z książką ,,Karty pracy cz.3”- książka fioletowa str.79,80 (dla chętnych)
Domowe przedszkole – Wielkanoc. Jeżeli masz ochotę możesz obejrzeć program
o zwyczajach wielkanocnych. https://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDY
Propozycje dodatkowe związane z tematem:
https://www.youtube.com/watch?v=8e4CkgC601U
https://miastodzieci.pl/zagadki/zagadki-dla-dzieci-o-ptakach/
https://www.youtube.com/watch?v=84MQP7KNC2g
https://www.youtube.com/watch?v=-dv7uiV91Ek
Zagadki do wykorzystania.
Pióra biało-czarne,
buciki czerwone;
uciekają przed nim żabki,
bardzo przestraszone.
(bocian)
Wiosną do nas przyleciała
ta ptaszyna czarna, mała.
Murować się nie uczyła,
ale gniazdko ulepiła.
(jaskółka)
Już po lesie kuka,
gniazdka sobie szuka.
Jak znajdzie, podrzuca jaja,
niech inni je wygrzewają.
(kukułka)
Śpiewa wysoko
piosenki do słonka,
głos ma podobny
do drżenia dzwonka.
(skowronek)