Procedury i Regulaminy Bezpieczeństwa Dzieci w Publicznym Przedszkolu z Oddziałem Integracyjnym w Dąbrówce.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami.
Rozporządzenie MEN i S z
dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w
publicznych
i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z
2003 r. nr 6, poz. 69)
Rozporządzenie MEN i S z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, Poz. 1516.
Definicja przedmiotu procedury
Bezpieczeństwo – stan bądź proces gwarantujący istnienie dziecka oraz możliwość jego rozwoju. Odznacza się brakiem ryzyka utraty życia, zdrowia, szacunku, uczuć poprzez oddalenie zagrożenia, lęków, obaw niepokoju i niepewności. Bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu to zespół czynników wpływających na poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego poprzez zapewnienie warunków materialnych, psychospołecznych. To także zespół zabiegów metodycznych kształtujących czynną postawę wobec zdrowia
Cel główny:
Wprowadzenie procedur dotyczących bezpieczeństwa dzieci w
Publicznym Przedszkolu
z Oddziałem Integracyjnym w Dąbrówce
znajduje swoje uzasadnienie w trosce o zdrowie
i bezpieczeństwo
każdego dziecka objętego opieką naszej placówki. W sytuacjach
trudnych oraz zagrażających bezpieczeństwu dziecka nauczyciele i
pozostały personel przedszkola są zobowiązani postępować zgodnie
z przyjętymi procedurami.
Sposób prezentacji procedur
1. Udostępnienie dokumentu na tablicy ogłoszeń.
2. Zapoznanie wszystkich pracowników przedszkola z treścią procedur.
3. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach organizacyjnych we wrześniu każdego roku szkolnego.
Dokonywanie zmian w procedurach
Wszelkich zmian w opracowanych procedurach dotyczących bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu może dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej Dyrektor.
Wnioskodawcą zmian może być również Rada Rodziców.
Proponowane zmiany nie mogą być sprzeczne z przepisami prawnymi.
Procedury wchodzą w życie z dniem 1 września 2025 r.
Dzieciom
uczęszczającym do naszego przedszkola zapewniamy bezpieczeństwo,
zgodnie
z następującymi procedurami:
I. Procedura – dotyczy przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.
II. Procedura – dotyczy przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że dziecko z przedszkola chce odebrać rodzic / opiekun prawny, będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków.
III. Procedura – dotyczy przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola.
IV. Procedura – dotyczy przypadku, gdy na terenie przedszkola zdarzył się dziecku nieszczęśliwy wypadek.
V. Procedura – dotyczy przypadku, gdy do przedszkola uczęszcza dziecko przewlekle chore.
VI. Procedura – dotycząca zabaw w ogrodzie, spacerów i organizowania wycieczek poza teren przedszkola.
VII.
Procedura– dotycząca
przypadku zachowania agresywnego i/lub przemocowego dziecka
w
przedszkolu
VIII. Procedura – dotyczy bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
I. Procedura przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola
- Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i z przedszkola odpowiadają rodzice lub prawni opiekunowie.
- Rodzice osobiście przyprowadzają dziecko do szatni gdzie powierzają dziecko pracownikowi przedszkola.
- Nauczyciel bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego wejścia do sali.
- Rodzice/opiekunowie prawni mają obowiązek przyprowadzać do przedszkola dziecko zdrowe. Wszelkie dolegliwości dziecka zobowiązani są zgłaszać nauczycielowi i udzielać wyczerpujących informacji na ten temat.
- Nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia dziecka, jeżeli jego stan sugeruje, że nie jest ono zdrowe.
- Nauczyciela ma prawo dokonać pomiaru temperatury dziecka, jeżeli z jego obserwacji wynika, że dziecko może być chore. W przypadku, kiedy temperatura dziecka wskazuje na stan podgorączkowy (37 stopni C) lub chorobowy (38 stopni C i więcej) nauczyciel odmawia przyjęcia dziecka do grupy.
- Dziecko należy przyprowadzić do przedszkola do godziny 8:00, lub w uzasadnionych przypadkach, po uprzednim poinformowaniu przedszkola o późniejszym przybyciu dziecka.
- Wydawanie
dziecka innym osobom niż rodzice/ opiekunowie prawni może
nastąpić tylko
w przypadku upoważnienia podpisanego przez rodziców/opiekunów prawnych. - Nauczyciel w razie najmniejszych wątpliwości, ma obowiązek sprawdzić zgodność danych osoby odbierającej dziecko z przedszkola z dokumentem tożsamości.
- Przy odbieraniu dziecka z ogrodu przedszkolnego wymaga się od rodziców/opiekunów prawnych, aby podeszli razem z dzieckiem do nauczyciela i zgłosili fakt odbierania dziecka.
- Dopuszcza się możliwość wydania dziecka innej pełnoletniej osobie, niż wymienione w karcie zgłoszenia, jednak wyłącznie po uprzednim przekazaniu takiej informacji przez rodziców. prawnych opiekunów bezpośrednio nauczycielowi w formie pisemnej z dopiskiem, że rodzic ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci w drodze powrotnej do domu.
- Przedszkole nie wydaje dziecka na prośbę rodzica/opiekuna prawnego zgłaszaną telefonicznie.
- W
wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się możliwość odbioru dziecka
przez niepełnoletnie rodzeństwo, które ukończyło 11 lat, na
podstawie upoważnienia napisanego przez rodzica
z dopiskiem iż rodzic ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci w drodze powrotnej do domu. - Upoważnienie zawiera zapis: „od momentu odebrania dziecka z przedszkola przez osobę upoważnioną cała odpowiedzialność za zdrowie i życie dziecka spoczywa na osobie dającej upoważnienie”.
II. Procedura w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa , że dziecko z przedszkola chce odebrać rodzic/opiekun prawny będący pod wpływem alkoholu/ narkotyków/ środków odurzających
- Nauczyciel nie wydaje dziecka i zawiadamia dyrektora lub wicedyrektora.
- Zawiadamia o zaistniałym fakcie drugiego rodzica/prawnego opiekuna lub inną osobę upoważnioną przez rodziców do odebrania dziecka z przedszkola.
- W przypadku odmowy odebrania dziecka przez inne osoby upoważnione do odbioru, dyrektor lub nauczyciel powiadamia o zaistniałej sytuacji jednostkę Policji.
- Po rozpoznaniu przez
Policję sytuacji domowej dziecka Dyrektor i Policja podejmują
decyzję
o dalszym postępowaniu w sprawie. - Po zdarzeniu dyrektor przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania zasad określonych w Procedurach bezpieczeństwa dziecka w przedszkolu.
- Po zakończeniu działań interwencyjnych dotyczących zaistniałego zdarzenia nauczyciel sporządza notatkę służbową i przekazują ją dyrektorowi.
- Jeżeli w/w sytuacja powtarza się, Dyrektor zobowiązany jest powiadomić Sąd Rodzinny – Wydział Rodzinny i Nieletnich i powiadomić rodziców o podjętych działaniach.
III. Procedura w przypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola
- Jeśli dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola w godzinach funkcjonowania placówki( do 15 minut od zamknięcia placówki) nauczyciel powiadamia o tym fakcie Dyrektora.
- Dyrektor lub pod jego nieobecność nauczyciel zawiadamia o zaistniałej sytuacji rodziców /prawnych opiekunów i zobowiązuje ich do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
- Jeśli próba
zawiadomienia rodziców się nie powiedzie, dyrektor lub nauczyciel
zwraca się
o pomoc do policji w celu ustalenia miejsca pobytu rodziców/ prawnych opiekunów. - Po konsultacji z Policją Dyrektor lub nauczyciel może zwrócić się do policji z prośbą o podjęcie dalszych działań przewidzianych prawem, łącznie z umieszczeniem dziecka w pogotowiu opiekuńczym.
- Nauczyciel sporządza ze zdarzenia notatkę służbową, którą przekazuje Dyrektorowi Przedszkola.
- Po zdarzeniu
Dyrektor przeprowadza rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami
dziecka
w celu wyjaśnienia sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania prawa obowiązującego
w przedszkolu. - Jeśli przypadki nieodbierania dziecka z przedszkola powtarzają się, Dyrektor zobowiązany jest powiadomić Sąd Rodzinny i poinformować rodziców/prawnych opiekunów o podjętych działaniach.
IV. Procedura w przypadku, gdy na terenie przedszkola zdarzył się nieszczęśliwy wypadek
1. Nauczyciel:
- Udziela dziecku doraźnej pomocy przedmedycznej za pisemną zgodą Rodzica( udzieloną na początku roku szkolnego).
- Zapewnia opiekę pozostałym dzieciom poprzez pomoc innych nauczycieli lub pomocy nauczyciela.
- Powiadamia Dyrektora i rodziców/prawnych opiekunów dziecka o nieszczęśliwym wypadku.
- Jeśli zachodzi konieczność, wzywa na miejsce Pogotowie Ratunkowe.
- Sporządza notatkę służbową, w której opisuje przebieg zdarzenia. W razie wypadku powodującego ciężkie uszkodzenia ciała, wypadku zbiorowego lub śmiertelnego, dyrektor lub działania: inny pracownik Przedszkola, który powziął wiadomość o wypadku podejmuje następujące działania:
- Niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę.
- Sprowadza fachową pomoc medyczną.
- W miarę możliwości udziela poszkodowanemu pierwszej pomocy.
2. Dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik w przypadku wypadku zbiorowego lub śmiertelnego ma obowiązek:
2.1 Niezwłocznie powiadomić o wypadku rodziców/prawnych opiekunów dziecka, inspektora BHP, organ prowadzący, radę rodziców, prokuratora i kuratora oświaty.
2.2 Zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych.
2.3 Powołać zespół powypadkowy, który ustali okoliczności i przyczyny wypadku i sporządzi protokół powypadkowy.
2.4 Zatwierdzić protokół
podpisany przez zespół powypadkowy, doręczyć niezwłocznie
rodzicom
i pouczyć ich o sposobie i trybie odwołania.
V. Procedura w przypadku, gdy do przedszkola uczęszcza dziecko przewlekle chore
- Leki w przedszkolu mogą być podawane w szczególnych przypadkach, po to, aby umożliwić dziecku przewlekle choremu korzystanie z edukacji przedszkolnej.
- Zgodę na podawanie leków dziecku może wyrazić nauczyciel- wychowawca, który prowadzi grupę dzieci, do której uczęszcza dziecko przewlekle chore.
- Jeśli nauczyciel wyrazi zgodę na podawanie dziecku leków w przedszkolu należy przestrzegać następujących zasad:
- zobowiązać rodziców/prawnych opiekunów do przedłożenia pisemnego zaświadczenia lekarskiego o chorobie dziecka i o konieczności podawania mu leków na terenie placówki oraz nazwie leku, sposobie i okresie jego dawkowania,
- wymagać od rodziców/prawnych opiekunów pisemnego upoważnienia: do kontroli cukru we krwi u dziecka chorego na cukrzycę, lub podawania leków wziewnych na astmę,
- powiadomić dyrektora o sytuacji i przedkładać dokumentację medyczną dziecka oraz upoważnienie rodziców/ prawnych opiekunów,
- na podstawie zaświadczenia lekarskiego i upoważnienia rodziców/ prawnych opiekunów nauczyciel podaje lek dziecku i odnotowuje ten fakt w rejestrze podawanych leków poprzez zapisanie imienia i nazwiska dziecka, nazwy podanego leku, daty i godziny podania, dawki, a druga osoba, wyznaczona przez dyrektora nadzoruje w/w czynności: obydwie osoby zobowiązane są potwierdzić fakt podania dziecku leku i nadzorowania tej czynności poprzez złożenie czytelnych podpisów pod sporządzonym rejestrem.
VI. Procedura dotycząca zabaw w ogrodzie, spacerów i organizowania wycieczek poza teren przedszkola
1. Nauczyciel/pomoc nauczyciela w przypadku organizowania zabaw w ogrodzie:
- wychodzi do ogrodu po uprzednim sprawdzeniu stanu terenu i sprzętu ogrodowego,
- przestrzega wymogu, aby zabawy organizowane były zgodnie z zasadami bezpiecznego użytkowania ogrodu przedszkolnego.
- nauczyciel zobowiązany jest sprawdzić stan liczebny dzieci przed wyjściem do ogrodu i przed powrotem do sali.
2. W przypadku organizowania wycieczki autokarowej:
2.1 Spośród nauczycieli zostaje wybrany kierownik wycieczki, którego obowiązkiem jest:
- zobowiązać nauczycieli prowadzących grupę do zebrania pisemnej zgody od rodziców na udział dzieci w wycieczce i do sprawdzenia, czy u dzieci nie występują przeciwwskazania zdrowotne, ograniczające ich uczestnictwo w wycieczce /informacje lub oświadczenia rodziców/opiekunów prawnych/
- sporządzić program i kartę wycieczki, listę uczestników, opiekunów, umieścić te informacje w karcie wycieczki i przedstawić do zatwierdzenia dyrektorowi co najmniej na 3 dni przed planowaną wycieczką,
- zapoznać opiekunów grup oraz rodziców/prawnych opiekunów z programem i regulaminem wycieczki,
- powierzyć opiece jednego opiekuna nie więcej niż 15 dzieci,
- dostosować organizację i program wycieczki do wieku, potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci,
- zabrać ze sobą
kompletną i sprawdzoną apteczkę pierwszej pomocy oraz zaopatrzyć
dzieci
w kolorowe chusty lub kamizelki odblaskowe, - czuwać nad przestrzeganiem regulaminu wycieczki a w razie potrzeby dyscyplinować uczestników
- w chwili wypadku koordynować przebieg akcji ratunkowej, ponosić pełna odpowiedzialność za podjęte działania
- bezwzględnie odwołać wyjazd w przypadku burzy, śnieżycy i innych niesprzyjających warunków atmosferycznych
- nie dopuścić do przewozu dzieci w przypadku stwierdzenia sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu zdrowia i życia
2.2 Za organizację i przebieg wycieczki odpowiedzialni są także wychowawcy grup, których obowiązkiem jest:
- znać i przestrzegać program i regulamin wycieczki oraz stosować się do poleceń kierownika wycieczki
- systematycznie
sprawdzać stan liczebny grupy, a zwłaszcza bezpośrednio przed
wyjazdem
w dowolnym momencie trwania wycieczki oraz bezpośrednio przed powrotem, a także tuż po powrocie do przedszkola - dopilnować ładu i porządku przy wsiadaniu do pojazdu i zajmowaniu miejsc
- przestrzegać zasady: nauczyciel wsiada ostatni, a wysiada pierwszy
- zwracać uwagę na właściwe zachowanie się dzieci w czasie oczekiwania i przejazdu
- przestrzegać obowiązku wysiadania przez dzieci tylko na parkingu
- zabezpieczyć
wyjście na prawe pobocze, zgodnie z obowiązującym kierunkiem
jazdy
i wyprowadzić w bezpiecznie miejsce.
3.W przypadku wyjścia na wycieczkę pieszą nauczyciel:
a) nauczyciel odnotowuje dzień, miejsce i godzinę wyjścia z grupą w dzienniku elektronicznym przedszkola
b) zaopatruje dzieci w kamizelki odblaskowe
c) zapewnia opiekę jednego dorosłego na najwyżej 15 dzieci
d) idzie zawsze od strony ulicy
e) dostosowuje trasę do możliwości dzieci
f) systematycznie sprawdza stan liczebny grupy, zwłaszcza przed wyjściem na spacer, przed powrotem i po powrocie ze spaceru
VII Procedura dotycząca zachowania agresywnego i/ lub przemocowego dziecka
- Przedszkolne postępowanie wdrażane jest w sytuacji występowania aktów agresji i/ lub przemocy na terenie przedszkola. Sytuacje, w których należy podjąć działanie dotyczą:
- naruszenia nietykalności fizycznej innych osób
- bójki
- wymuszania, zastraszania, podżegania, groźby użycia przemocy
- naruszenia godności osobistej innych osób
- stworzenia zagrożenia dla życia i zdrowia własnego i innych, w tym autoagresji
- niszczenia mienia przedszkola
- Celem uruchomienia procedury jest zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego w przedszkolu na wypadek wystąpienia na jego terenie zachowań agresywnych, autoagresywnych, tj. agresji fizycznej i/lub słownej dziecka wobec dziecka, dziecka wobec nauczyciela lub pomocy nauczyciela.
- Sposób postępowania:
- Nauczyciel podejmuje próby wyhamowania zachowania agresywnego. Jeśli jest świadkiem bardzo agresywnego zachowania dziecka, zobowiązany jest do natychmiastowego odizolowania dziecka agresywnego od grupy i przerwania aktu przemocy. Nauczyciel zapewnia bezpieczeństwo i ewentualną konieczną pomoc przedmedyczną.
- Jeśli próby
wyciszenia agresywnego i/lub przemocowego zachowania nie przynoszą
efektów, nauczyciel informuje pedagoga/ psychologa/ dyrektora
przedszkola
o zaistniałej sytuacji. - Dziecko pozostaje pod opieką nauczyciela/ pedagoga/ psychologa. Zostaje sporządzona notatka dotycząca zaistniałej sytuacji.
- W przypadku zachowań bardzo agresywnych, stanowiących zagrożenie dla zdrowia dziecka/ innych dzieci/ niemożności uspokojenia dziecka- nauczyciel zawiadamia telefonicznie rodziców, a w uzasadnionych wypadkach Pogotowie Ratunkowe.
- O zaistniałej sytuacji nauczyciel informuje wychowawcę oddziału, a ten przeprowadza rozmowę z rodzicami dziecka wykazującego zachowania agresywne i/ lub przemocowe. Wychowawca oddziału przedszkolnego/ pedagog/ psycholog pomaga rodzicom w doborze metod wychowawczych.
- W przypadku wystąpienia powtarzających się ataków agresji ze strony dziecka, wychowawca/ pedagog/ psycholog podejmują współpracę z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną i Policją, oraz w porozumieniu z dyrektorem przedszkola kierują wniosek do GOPS-u o wgląd w sytuację rodzinną dziecka, a jeśli to nie wystarczy do Sądu Rejonowego Wydział Rodzinny i Nieletnich o zastosowanie środka wychowawczego zapobiegającego dalszej demoralizacji dziecka.
- Ze wszystkich
spotkań i zdarzeń osoba prowadząca sprawę (tj. wychowawca
oddziału/pedagog/ psycholog) sporządza notatkę na temat
przekazanych informacji
i ustaleń. - We wszystkich działaniach są stosowane zasady zgodnie ze Statutem Publicznego Przedszkola z Oddziałem Integracyjnym w Dąbrówce.
- Postępowanie wobec dziecka, które zostało skrzywdzone:
- Udzielenie pierwszej pomocy przedmedycznej, bądź zapewnienie jej przez wezwanie pomocy medycznej
- Niezwłoczne powiadomienie dyrektora przedszkola
- Powiadomienie rodziców dziecka o zaistniałej sytuacji
- Osobami
odpowiedzialnymi za uruchamianie procedury VII jest osoba, która
zauważyła przedmiotowe zachowanie, lub której je zgłoszono. O
stopniach zaawansowania procedury
i podejmowanych krokach decyduje dyrektor przedszkola, a w przypadku nieobecności dyrektora – wicedyrektor lub pedagog. Czynnościami podejmowanymi w trakcie realizacji procedury kieruje dyrektor przedszkola/ wicedyrektor lub osoba przez niego wyznaczona. Każdy nauczyciel ma obowiązek reagować, w tym szczególnie nauczyciele wychowawcy grup przedszkolnych.
VIII Procedura dotycząca bezpieczeństwa przeciwpożarowego
- Nauczyciel ma obowiązek wejść pierwszy do sali, zwrócić uwagę na stan techniczny pomieszczenia, sprawdzić czy warunki do prowadzenia zajęć nie zagrażają bezpieczeństwu dzieci.
- Nauczyciel i pozostali pracownicy przedszkola są zobowiązani:
- mieć aktualne
szkolenie BHP i znać obowiązujące w placówce stosowane
instrukcje
i szkolenia - znać numery telefonów alarmowych, plany ewakuacyjne i oznakowanie dróg ewakuacyjnych
- umieć posługiwać się podręcznym sprzętem gaśniczym i znać obowiązki postępowań na okoliczność różnych zagrożeń w tym pożarowego
- w trakcie alarmu
pożarowego stosować się do wytycznych zawartych w Instrukcji
Bezpieczeństwa Pożarowego w Publicznym Przedszkolu z Oddziałem
Integracyjnym
w Dąbrówce
Procedura dotycząca postępowania w przypadku stwierdzenia wszawicy, w Publicznym Przedszkolu z Oddziałem Integracyjnym w Dąbrówce
Spis streści
Postanowienia ogólne.
Obowiązki Dyrektora, rodziców i pracowników przedszkola.
Postępowanie w przypadku wystąpienia choroby.
Postanowienia ogólne
- Procedurę
opracowano w celu zapewnienia higienicznych warunków pobytu dzieci
w Publicznym Przedszkolu z Oddziałem Integracyjnym w Dąbrówce oraz ochrony przed rozprzestrzenieniem się wszawicy w placówce. - Procedura reguluje zasady postępowania w przypadku stwierdzenia wszawicy w jednostce.
- Do przestrzegania procedury zobowiązani są Dyrektor, rodzice/prawni opiekunowie, nauczyciele praz pracownicy obsługi.
- Wszystkie osoby wymienione w ust. 3 powyżej są zobowiązane do bieżącego reagowania na naruszanie postanowień niniejszej procedury.
- Dyrektor umieszcza treść niniejszej procedury na stronie internetowej przedszkola, na tablicy ogłoszeń w jednostce.
- Dyrektor zapoznaje wszystkich pracowników przedszkola z treścią niniejszej procedury.
- Dyrektor we
współpracy z Radą Rodziców zapoznaje rodziców/opiekunów
prawnych
z obowiązującą w placówce procedurą za pomocą poczty elektronicznej lub na zebraniach.
Obowiązki Dyrektora, rodziców i pracowników przedszkola
- Rodzice/opiekunowie
prawni muszą mieć świadomość konieczności monitorowania na
bieżąco czystości skóry głowy własnego dziecka, a w przypadku
stwierdzenia wszawicy
u dziecka są zobowiązani do niezwłocznego zawiadomienia Dyrektora lub wychowawcy grupy o zaistniałym zdarzeniu. - Nauczyciele zobowiązani są do natychmiastowego zgłaszania Dyrektorowi przedszkola sygnałów dotyczących pojawienia się wszawicy w placówce.
- Pracownicy obsługi winni natychmiastowo zgłosić swoje podejrzenia co do wystąpienia wszawicy w danej grupie wychowawcy bądź Dyrektorowi.
- Dyrektor jest
zobowiązany do zapewnienia dzieciom higienicznych warunków pobytu
w przedszkolu, a wszystkim pracownikom higienicznych warunków pracy. - Rodzice lub opiekunowie dziecka winni być powiadomieni o terminie planowanej kontroli higienicznej poprzez wywieszenie stosownej informacji na tablicy ogłoszeń w kąciku dla rodziców.
- Rodzice/ opiekunowie prawni wyrażają pisemną zgodę na przeprowadzenie kontroli czystości głowy. Zgoda rodziców jest wyrażana na okres pobytu dziecka w przedszkolu.
Postępowanie w przypadku wystąpienia choroby
- Dyrektor placówki zarządza kontrolę (wykonywaną przez osobę upoważnioną) czystości skóry głowy wszystkich dzieci lub grupie oraz wszystkich pracowników przedszkola, z zachowaniem zasady intymności (kontrola indywidualna w wydzielonym pomieszczeniu).
- Opiekun dziecka
zawiadamia rodziców dzieci, u których stwierdzono wszawicę,
o konieczności niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola oraz podjęcia zabiegów higienicznych skóry głowy. Nauczyciel w razie potrzeby instruuje rodziców o sposobie działań, informuje o konieczności poddania się kuracji wszystkich domowników i monitoruje skuteczność działań. Jednocześnie informuje Dyrektora placówki o wynikach kontroli i skali zjawiska. Informacja dla Dyrektora nie obejmuje danych personalnych dzieci. - Dyrektor lub
upoważniona osoba (nauczyciel lub opiekun) informuje wszystkich
rodziców
o stwierdzeniu wszawicy w grupie dzieci, z zaleceniem codziennej kontroli czystości głowy dziecka oraz czystości głów domowników. Jeśli rodzice zgłoszą trudność w przeprowadzeniu kuracji (np. brak środków na zakup preparatu) Dyrektor przedszkola we współpracy
z ośrodkiem pomocy społecznej udzielają rodzicom lub opiekunom niezbędnej pomocy. - Osoba upoważniona
przez Dyrektora po upływie 7 – 10 dni kontroluje stan czystości
skóry głowy dzieci po przeprowadzonych zabiegach higienicznych
przez rodziców. Jeżeli zalecone działania okażą się
nieskuteczne, osoba upoważniona zawiadamia o tym dyrektora placówki
w celu podjęcia bardziej radykalnych kroków (zawiadomienie ośrodka
pomocy społecznej
o konieczności wzmożenia nadzoru nad realizacją funkcji opiekuńczych przez rodziców dziecka oraz udzielenia potrzebnego wsparcia).



