Klasa 5

Harmonogram zajęć online klasa 5

 

I i II tydzień

III i IV tydzień

V i VI tydzień

 

JĘZYK POLSKI:

27.04. – 30.04

VIII tydzień

https://view.genial.ly/5ea93c77aafd000da606efce/interactive-image-4-805-5d

JĘZYK ANGIELSKI:

 

Klasa 5 27.04 – 30.04.2020

J.ANGIELSKI

Witam serdecznie wszystkich Piątaków,

Mam nadzieję, że jesteście już wszyscy zalogowani do naszej nowej platformy i będziemy się mogli w tym tygodniu komunikować przez Teams i Outlook. Prośba do Łukasza i Kuby G. – czy moglibyście przeprowadzić ankietę w sprawie dnia i godziny próbnego połączenia i lekcji on-line? Proponuję wtorek.

I jeszcze jedna wiadomość: 05. 05. 2020 (wtorek) piszecie test z unitu 5.

Pamiętajcie o korzystaniu z nagrań na eDesk, na stronie wydawnictwa Pearson. A teraz materiał na ten tydzień:

  1. Topic: Just the Job. – nazwy zawodów. (27.04.20)

Proszę wysłuchać i powtórzyć nazwy zawodów z ćw.2 str. 81. Połącz zdjęcia ze str. 80 ze słówkami z ćw.2 , wpisz w odpowiedniej kolejności do  zeszytu i przetłumacz na j. polski. Następnie uzupełnij zdania z ćw.3 nazwami zawodów i wpisz wyrazy do zeszytu. W ćw. 4 napisz całymi zdaniami w zeszycie kto pracuje w wymienionych miejscach. By utrwalić słownictwo związane z zawodami, proszę wykonać ćwiczenia na str.50 w Ćwiczeniach.

  1. Topic: She asked me to babysit. – czasowniki regularne. (28.04.20)

Tą lekcję chciałabym zrobić z Wami on-line, gdyż jest tu dużo nowych rzeczy, zwłaszcza z zasad wymowy i pisowni.

Będziemy słuchać nagrania i czytać tekst ze str.82, wykonamy ćwiczenia do tekstu – ćw.1- 4, str.82.  Następnie będzie parę zasad gramatycznych  – wasz ulubiony Hammy  i ćwiczeń – str.83 ćw.6,7,8. Dostaniecie też zadanie domowe: ćwiczenia ze str.51 w Ćwiczeniach.

  1. Topic: City Creatures – Pizza delivery dog. – czasowniki nieregularne. (29.04.20)

Proszę popatrzeć na obrazki str.84 i wymienić pokazane na nich zawody.  Proszę wysłuchać i przeczytać komiks i wpisać poprawne zdania z ćw.2 do zeszytu. Następnie proszę przepisać do zeszytu czasowniki z ćw.3 i dopisać do nich formę przeszłą, którą znajdziesz w komiksie.

Polecam wam filmik, który pomoże byście umieli czasowniki nieregularne śpiewająco:

https://www.youtube.com/watch?v=MA3NFtLc22k

 

oraz filmik, z którym możecie powtórzyć czasownik ‘to be’ w formie przeszłej:

https://www.youtube.com/watch?v=KAsacxmPh1Q

Zastosowanie czasowników regularnych i nieregularnych do opowiadania o przeszłości:

https://www.youtube.com/watch?v=KAsacxmPh1Q

 

A na zadanie domowe proszę wykonać ćw. 1,2 i 3 str.52 w Ćwiczeniach.

 

Pozdrawiam serdecznie, GFG

 

GEOGRAFIA

GEOGRAFIA 27.04.2020  

Temat: Strefy klimatyczne i strefy krajobrazowe.

Bardzo proszę obejrzeć film:

https://www.youtube.com/watch?v=6Bnju1ifXas

Następnie proszę przeczytać i przeanalizować materiał w podręczniku str. 108 – 112 i wykonać ćw.1 str.112 w zeszycie.

W przyszłym tygodniu, 04.05.2020 (poniedziałek) kartkówka ze stref klimatycznych i krajobrazowych (pamiętajcie o mapkach, które są w podręczniku)

BIOLOGIA:

MATEMATYKA:

TECHNIKA:

 

HISTORIA:

Dzień tygodnia

oraz zaplanowana liczba godzin

Zakres treści nauczania Sposób realizacji treści (np. spotkanie na czacie, webinarium,

konsultacje) 

Zadania dla ucznia

do wykonania            w domu

 

środa

1 godzina

29.04

Temat: Polska Bolesława Chrobrego.

1. Misja biskupa Wojciecha i jej skutki

2. Zjazd gnieźnieński i jego konsekwencje

3. Stosunki Bolesława Chrobrego z sąsiadami

 

*Spotkanie na fb: Wędrówki W Czasie:

*film na YT: https://www.youtube.com/watch?v=6JIdEk-Cw7o

Historia Na Szybko – Bolesław I Chrobry cz.1 (Historia Polski #4) (992-1002) 6’19

 

*samodzielna praca z podręcznikiem,

*Konsultacje e-mail wedrowkiwczasie5@op.pl

Dla chętnych:

Film na YT: https://www.youtube.com/watch?v=ToaRumKe_0A  Legenda o św. Wojciechu z Drzwi Gnieźnieńskich

 

Zróbcie samodzielnie lub w parach zad 5 Miniprojekt str. 174.

PLASTYKA:

Plastyka kl V 27.04-11.05

 

ZAJĘCIA KREATYWNE:

Zajęcia kreatywne kl. V 27.04-11.05 – DĄBRÓWKA

 

INFORMATYKA:

Ostatnim w tym roku szerszym tematem będzie projektowanie prostych animacji. Jak zapewne pamiętacie ruch na ekranie to sekwencja szybko następujących po sobie obrazów nieznacznie się od siebie różniących. W ten sposób rejestruje obraz kamera wykonując tak naprawdę szereg zdjęć, a ich ilość na sekundę decyduje o płynności filmu. Animację można tworzyć na tej zasadzie również ręcznie rysując poszczególne klatki (tak powstawały dawniej klasyczne kreskówki). By osobiście przekonać się jak to działa posłużymy się darmowym programem Pivot Animator, który służy do tworzenia animacji. Na początek proszę zapoznać się z jego głównymi narzędziami (rozdział 4.1, str. 102). Program można za darmo pobrać np. ze strony: https://www.dobreprogramy.pl/Pivot-Animator,Program,Windows,86808.html

 

Pozostając dalej w temacie animacji chciałbym, abyście zapoznali się z krótkim filmem wprowadzającym do Pivota. Jeśli ktoś miał problemy z jego instalacją i pierwszymi w nim krokami, to znajdzie tutaj odpowiednie wyjaśnienia.

http://sp2informatyka.pl/wp-content/uploads/2016/02/pivot_instrukcja.webm

Proszę w dalszym ciągu wykonywać proste, kilkunastoklatkowe ćwiczenia-zabawy. Dla ułatwienia przypomnę, że dodawać kolejne klatki można klawiszem spacji, a im więcej klatek w jednostce czasu, to ruch jest płynniejszy.

Jeśli kogoś tematyka animacji bardziej zainteresuje, to podaję link do strony, na której pojawia się więcej proponowanych aplikacji tego typu:

https://tikowybelfer.blogspot.com/2018/02/animacja-poklatkowa-przykady-prostych.html

 

Po wykonaniu powyższych ćwiczeń przychodzi czas na stworzenie własnej postaci. Szczegóły poznacie na platformie Teams.

MUZYKA:

Temat: Rodzaje instrumentów perkusyjnych

Tym razem poznamy instrumenty perkusyjne oraz ich rodzaje. Dzielą się zasadniczo na melodyczne i niemelodyczne. Dźwięk wydobywamy z nich poprzez uderzenie czego efektem jest drganie całości lub części instrumentu. Zapoznaj się z zamieszczonymi poniżej materiałami i naucz się nazw trzech instrumentów z każdej grupy.

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/instrumenty-perkusyjne-ii-orkiestrownik/

http://www.muzykotekaszkolna.pl/multimedia/filmy-o-instrumentach/instrumenty-perkusyjne-i-orkiestrownik/

Zadanie podsumowujące z muzyki i informatyki zostało wysłane na outlooka.

 

DORADZTWO ZAWODOWE:

motywacja

 

RELIGIA

religia_klasa_5_20-24IV

11-15V kl 5

 

WDŻ:

Wtorek 28.04.2020 r.
Temat: Zaplanuj odpoczynek.

Jak spędzamy czas wolny? Jeżeli każdy z członków rodziny myśli tylko o własnym odpoczynku i stara się wygospodarować dla siebie jak najwięcej wolnego czasu, nasze życie rodzinne nie będzie kwitło, raczej będzie zamierało. Jeżeli dzień wolny minie nam na spaniu, jedzeniu i siedzeniu ze smartfonem lub przed telewizorem, nie będziemy czuli się wypoczęci i pełni życia – raczej znużeni i znudzeni. Bo odpoczywać – to nie znaczy nic nie robić. Wypoczynek czynny o wiele skuteczniej przywraca siły i chęć życia niż bezczynność. Wspólna całodzienna wycieczka czy mecz siatkówki, zimą – wyprawa na sanki albo łyżwy, poprawiają samopoczucie i powodują, że w rodzinie czujemy się bardziej sobie bliscy. A w domu? Można zagrać w szachy, warcaby, scrabble, przeglądać rodzinne fotografie, pośpiewać, potańczyć… Wspólne majsterkowanie, gotowanie, pieczenie ciasta to również zajęcia o wiele ciekawsze, niż może się wydawać komuś, kto tego nie spróbował. Trzeba tylko wybrać to, co nam odpowiada. Oczywiście jest także smartfon i telewizja. Ale trzeba pamiętać, żeby nie zabrała nam zbyt wiele czasu. Trzeba nauczyć się wybierać. Jeżeli przyzwyczaimy się do tego, że jesteśmy stale odbiorcami, a media powinny nas bawić, zatracimy umiejętność organizowania sobie rozrywki. Jeśli ktoś nas nie będzie bawił, to będzie nam nudno. Nuda często jest skutkiem bierności. Każdy człowiek ma jakieś uzdolnienia. Wolny czas jest dobrą okazją, żeby je rozwijać. Jeżeli nastawimy się tylko na odbiór, stracimy wiarę we własne możliwości i nigdy ich nie rozwiniemy.

tydzień VIII

Temat: Uprzejmość i uczynność.

Gdy byliście małymi dziećmi, rodzice uczyli was, by jak najczęściej używać magicznych słów: „proszę”, „dziękuję” oraz „przepraszam”. Wyjaśniali, że to podstawa dobrego funkcjonowania w rodzinie, przedszkolu, a potem w szkole, wspólnocie religijnej czy kółku zainteresowań. Magiczne słowa są naszym wyposażeniem na całe życie i wstępem do nauki uprzejmości i uczynności.
Uprzejmy i uczynny, czyli jaki?
Co to znaczy być uprzejmym i uczynnym? Uprzejmość to życzliwy stosunek do innych ludzi, grzeczność i kultura osobista. Być uprzejmym oznacza umieć zachować się w towarzystwie, być wrażliwym na drugiego człowieka i traktować go po przyjacielsku. Uczynność zaś to chęć i gotowość do bezinteresownej pomocy innym. Osoba uczynna znajduje radość w czynieniu dobra oraz jest chętna do wolontariatu (czyli pracy bez zapłaty). Mówimy, że jest miłosierna i ma dobre serce. I właśnie z takimi ludźmi – uprzejmymi i uczynnymi – lubimy przebywać, ponieważ dobrze się czujemy w ich obecności. Nawet jeśli bardzo się różnimy, na przykład pochodzimy z innych miejscowości i mamy odmienne zainteresowania, z osobami życzliwymi i pomocnymi zawsze znajdziemy wspólny język.
Czym jest uprzejmość i uczynność?
Po czym poznać osobę uprzejmą i uczynną? Jak wyłowić ją z tłumu ludzi? Znakiem rozpoznawczym człowieka, który w życiu kieruje się życzliwością i troską o innych, jest z pewnością umiejętność prowadzenia kulturalnej rozmowy. Uprzejma osoba nie narzuca swojego zdania, wysłuchuje rozmówcy, nie przerywając mu, i próbuje zrozumieć jego punkt widzenia. Nigdy nikogo nie obraża i nie używa wulgaryzmów. Osoby uprzejme i uczynne potrafi ą być wyrozumiałe dla cudzych błędów. Starają się dotrzymywać danego słowa i być punktualne. Wczuwają się w sytuację swoich kolegów i dlatego zauważają, że potrzebują oni pomocy, zanim jeszcze o to poproszą. Nie mówią źle o innych, szczególnie nieobecnych. Są odpowiedzialne za słowa wypowiadane i pisane. Nie rozsiewają plotek ani podczas szkolnej przerwy, ani na portalach społecznościowych. Wiedzą, że powtarzanie niesprawdzonych informacji może kogoś głęboko zranić.

 

Wtorek 12.05.2020 r.
Temat: Poszukiwany przyjaciel.

Znana sentencja głosi: „Kto znalazł przyjaciela, znalazł skarb”, bo przyjaźń to radość i entuzjazm. Dodaje ona otuchy w smutkach i pomaga wytrwać w trudnościach i cierpieniu. Łatwiej się wtedy dzieli nie tylko sukcesy, ale także troski i chwile bezradności. Starożytny filozof Arystoteles, charakteryzując przyjaźń, podkreślił znaczenie jednomyślności osób w sprawach szlachetnych i sprawiedliwych, a także zgodności wspólnych zamierzeń i działań. Dodał jeszcze, że owym działaniom powinna towarzyszyć życzliwość, zarówno w powodzeniach, jak i niepowodzeniach. Prawdziwa przyjaźń uszczęśliwia, ponieważ obdarza drugą osobę nie tylko życzliwością, ale także wiernością i zaufaniem. Tęskni się za taką przyjaźnią. Jak ją odnaleźć? Może czatując w Internecie lub na Facebooku? Te narzędzia komunikacji mogą niewątpliwie podtrzymywać relację przyjaźni. W każdej chwili łatwo tu o kontakt, zwierzenie się, odreagowanie nieprzyjemnych emocji. Jednak „wirtualne rozmowy” nie zastąpią żywej relacji. Ukrytemu za monitorem łatwo lansować nierzeczywisty obraz siebie. W realu liczą się nie tylko słowa, ale również spojrzenie, uśmiech i mowa ciała. Gesty, miny, sposób poruszania się wiele mówią o człowieku. Są czytelne dla drugiej osoby; wyczuwamy, kto nas akceptuje, a kto nie darzy sympatią. Młody człowiek, który wie, co to jest prawdziwa przyjaźń, ma powody do wielkiego zadowolenia. Jednym słowem, łatwiej i radośniej się wtedy żyje. Przyjaciel sprawia, że odnajdujemy w sobie siły do działania i wyzwalamy entuzjazm. Możemy się także zwierzać z trudnych przeżyć czy życiowych ciężarów, o których nie mówimy nikomu innemu. Przyjaciele mają zazwyczaj podobne ideały i cele życiowe. Dlatego spotykanie się ze sobą sprawia im radość. Nigdy się wzajemnie nie nudzą. Podkreśla się jeszcze jeden ważny, choć niełatwy aspekt przyjaźni. Są to zobowiązania moralne: musimy ciągle pracować nad sobą, rozwijać w sobie pozytywne wartości, zwalczać wady, zwłaszcza egocentryzm. W przeciwnym wypadku przyjaźń szybko wygasa.

Przykładowy przepis na przyjaźń
Składniki:
− pół kilograma wspólnych zainteresowań
− całe opakowanie życzliwości
− jedna szklanka szczerości
− 2 łyżki umiejętności słuchania
− sztuka przebaczania
−szczypta małych niespodzianek
− przyprawy: kilka miłych słów (nie przesłodzić)
Sposób przyrządzania:
− wszystko przebojowo zmiksować
− przelać do serca przyjaciela
− piec w atmosferze zaufania i zrozumienia

 

Wtorek 19.05.2020 r.
WDŻR
Klasa 5 

Temat: Zdrowy styl życia – grupa dziewcząt.

Życie dostarcza każdemu wiele zadań – wśród nich nie można zapominać o zdrowym stylu życia. Warto je prowadzić, aby utrzymać dobry stan zdrowia i dobre samopoczucie. Przyjrzyj się ilustracji i spróbuj odpowiedzieć na pytanie: na czym polega zdrowy styl życia?

Pomyśl:
1. Jak często jesz owoce i warzywa?
2. Jakie formy wypoczynku zwykle wybierasz?
3. Jak często jesz słodycze? 4. Ile razy w ciągu tygodnia ćwiczysz?
5. Jakie są Twoje ulubione zajęcia sportowe?
6. Ile razy dziennie jesz posiłki?
7. Jak często jesz żywność typu Fast food
8. Jakie masz sposoby na rozładowanie stresu?
9. Ile godzin dziennie śpisz?
10. Jakie zdrowe przekąski wybierasz?
11. Czy zawsze ubierasz się stosownie do panujących warunków atmosferycznych?
12. Czy utrzymujesz higienę osobistą?

 

 

 

WYCHOWANIE FIZYCZNE:

  1. Starter – łatwy trening dla początkujących, bez kondycji. Trening w domu. Codzienne fit

https://www.youtube.com/watch?v=wFgZRt1Kyf8

  1. Wykonujemy marszobieg w domu. Wykonaj rozgrzewkę. Poniżej link do rozgrzewki: https://www.youtube.com/watch?v=Xw7aNr4vTbc

Na pierwszej lekcji Zaczniemy od 1 minutki. Biegniecie w miejscu przez minutę, następnie maszerujecie przez minutę. Całość powtarzamy dzisiaj 3 razy. Na kolejnej lekcji wszystko robimy po 2 minutki. Jeżeli kogoś roznosi energia – może wykonać te ćwiczenia 5 razy.

3. . Jak zachować się w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia. Uratuj życie – film interaktywny

https://www.youtube.com/watch?v=Hm6Sp89kM_g

  1. Stretching. Rozciąganie całego ciała. Codziennie Fit

 

https://www.youtube.com/watch?v=zKKkwGyG_J4